Kuntatalous on pitkä jatkumo

Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro talousarviosta valtuustossa 11.12.2023.

Arvoisa puheenjohtaja ja hyvät kuulijat

Olemme kokoontuneet vuoden viimeiseen valtuuston kokoukseen tekemään päätöksiä kotikuntamme ensi vuoden talousarviosta. Tätä päivää edeltää valtava määrä eri viranhaltioiden valmistelutyötä ja lopulta ryhmien välisiä neuvotteluita, joissa olemme hakeneet yhteisiä ratkaisuja. Konsensusta.

Suomen kuntakenttä on kuluvana vaalikautena ollut ennen näkemättömien haasteiden edessä. Viimeisimpänä valtionosuuksien leikkaukset, joiden vaikutukset ovat vielä epäselvät, vaikka niillä eittämättä on vaikutuksia kuntien talouden perustukseen.

On hyvä muistaa ettei kuntatalous ole erillään julkisen talouden tarkastelusta, vaan hyvin suurelta osin julkisen talouden tasapaino tehdään meillä kunnissa. Siksi meidän on tunnettava kuntapäättäjinä vastuumme tästä kokonaisuudesta. Erityisesti meidän on oltava rohkeita pidättäytymään turhasta sekä priorisoimaan tärkeitä ja pitkälle tähtääviä asioita.

Kuntatalous on aina pitkä jatkumo, ei vain muutaman vuoden summa.

Tuusulassa olemme päättäneet jo aikaisemmin, että panostamme sivistyksen palveluverkkoon. Olemme tehneet isoja investointeja uusiin päiväkoteihin ja kouluihin. Satsaus tulevaisuuden veronmaksajiin on merkityksellinen. Myös valtakunnan hallitus tekee työtään satsaamalla koulutukseen ja tieteeseen.

Tuusulassa kokoomuksen valtuustoryhmä painottaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia kasvaa heitä tukevassa ja kannustavassa kunnassa. Haluamme tarjota perheille turvalliset ja terveelliset tilat sekä laadukkaat palveluiden sisällöt oppimiseen.

Tuusulan urheilukeskus on hyvä esimerkki siitä, kuinka olemme satsanneet myös perheiden vapaa-aikaan. Oikeastaan urheilukeskuksemme on poikkeuksellinen koko Uudellamaalla.

Tuusula on kasvava kunta ja sen johdosta moni asia on meille mahdollista.

Varmistetaan yhdessä, että meillä riittää rahkeita jatkoonkin. Pidättäydytään turhasta, haetaan kompromisseja, innovoidaan uusia vaikuttavampia ratkaisua ja pysytään yhdessä sovitussa kehyksessä, jotta taloutemme olisi tulevaisuudessa kestävällä pohjalla. Velvollisuutemme on huolehtia kasvusta kestävällä tavalla. Emmehän halua jättää velkataakkaa jälkipolville.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Outi Ojala sanoi kerran viisaasti, että vahva valtiontalous on köyhän paras ystävä – sama viisaus pätee myös kuntatalouteen. Pidetään Tuusulassa taloutemme pohja terveenä, jolloin meillä on mahdollisuus tulevaisuudessakin huolehtia kaikista tuusulalaisista sekä erityisesti niistä, jotka eniten apua tarvitsevat.

Lämmin kiitos kokoomuksen valtuustoryhmän puolesta muille ryhmille ja viranhaltioille yhteistyöstä kuluvana vuonna.

Lilli Salmi
Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja